Titel: De Paasontdekkingsreis, Het Magische Schilderij en Het schimmenspel
Onderwerp: Het paasverhaal
Schooltype: basisonderwijs, groep 8
Vakgebieden: Levensbeschouwing, Beeldende vorming, Drama
Uitvoering door: Deze webquest is bedoeld als groepsopdracht voor de hele klas. De klas wordt verdeeld in 8 groepen.
Tijdsinvestering: 3 x 60 minuten of 6 x 30 minuten
Opbrengst:
Verdieping in het Paasverhaal
Een pasteltekening, waarin kleur en expressie een belangrijke rol spelen.
Presentatie door middel van een schimmenspel.
Leerpunten:
Door het maken van een chronologisch overzicht leren de leerlingen hoe ze gebeurtenissen in een logische volgorde kunnen organiseren en begrijpen.
De leerlingen leren een dieper begrip van de betekenis achter de belangrijkste momenten in het paasverhaal.
De leerlingen ervaren hoe ze emoties en betekenis kunnen overbrengen via kunst met behulp van pastelkrijt. Ze leren om kleurkeuzes, textuur en lagen te gebruiken om expressieve kunstwerken te maken.
De leerlingen maken kennis met de technieken van schimmenspelen en tableaus vivant en begrijpen hoe ze verhalen en emoties visueel kunnen overbrengen.
Door in groepjes te werken, leren de leerlingen hoe ze effectief kunnen samenwerken, ideeën kunnen delen en elkaar kunnen inspireren.
De leerlingen leren om na te denken over de emoties en betekenis achter de gekozen momenten en brengen deze over in hun kunstwerken en schimmenspelen.
Door het gebruik van pastelkrijt leren de leerlingen ervaren hoe ze verschillende materialen kunnen gebruiken om artistieke effecten te bereiken.
Bij het maken van het schimmenspel leren de leerlingen hoe ze hun creatieve werk kunnen presenteren aan anderen, waardoor ze hun presentatievaardigheden hebben ontwikkeld.
WebQuestmaker: Ingrid Goede
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)